od žiakov a študentov ZŠ a Gymnázia sv. Vincenta de Paul v Bratislave
za školský rok 2001/02
Na konci školského roka 2001/02 rozdal vyučujúci A. Avenarius svojim 101 žiakom a študentom na ZŠ a Gymnáziu sv. Vincenta de Paul v Bratislave dotazníky, v ktorých žiaci a študenti mohli zo svojho pohľadu (aj anonymne) zhodnotiť školský rok vo vyučovacích predmetoch nemecký jazyk, nemecká konverzácia a informatika. Vyučujúcemu sa žiaľ vrátilo iba malé percento vyplnených dotazníkov. Na samostatných webstránkach si môžete pozrieť, ako vyzerali dotazníky
V dotazníkoch mali žiaci a študenti možnosť svojho vyučujúceho oznámkovať – takže po zrátaní priemeru všetkých známok svojmu vyučujúcemu za školský rok 2001/02 vystavili takéto vysvedčenie:
od triedy VII. A
náplň hodín nemčiny
3
prístup k žiakom
3
koľko nás naučil
4
celková známka od VII.A
3
od triedy VIII. B
náplň hodín nemčiny
2
prístup k žiakom
1
koľko nás naučil
2
celková známka od VIII.B
2
od triedy I. GA
náplň hodín nemeckej konverzácie
3
náplň hodín informatiky
2
prístup k študentom na nemeckej konverzácii
3
prístup k študentom na informatike
3
koľko nás naučil na nemeckej konverzácii
2
koľko nás naučil na informatike
2
celková známka od I.GA
3
od triedy I. GB
náplň hodín nemeckej konverzácie
3
náplň hodín informatiky
2
prístup k študentom na nemeckej konverzácii
3
prístup k študentom na informatike
3
koľko nás naučil na nemeckej konverzácii
3
koľko nás naučil na informatike
2
celková známka od I.GB
3
celkový priemer
náplň vyučovacích hodín
2
prístup k žiakom a študentom
3
koľko nás naučil
2
priemer všetkých známok
3
GRAFICKÉ ZNÁZORNENIE
VYSVETLIVKY KU GRAFU: ČÍM VYŠŠIE SKÓRE, TÝM LEPŠIE OHODNOTENIE UČITEĽA
ŠTATISTIKA UDELENÝCH ZNÁMOK
VYSVETLIVKY K TABUĽKÁM: ČÍM NIŽŠIA ZNÁMKA, TÝM LEPŠIE OHODNOTENIE UČITEĽA
ZS
=
počet žiakov/študentov v triede
VD
=
počet vyplnených dotazníkov
%VD
=
percento žiakov/študentov z triedy, ktorí vyplnili dotazník
AVD
=
počet anonymne vyplnených dotazníkov
%AVD
=
podiel anonymne vyplnených dotazníkov na celkovom počte vyplnených dotazníkov
#1
=
počet udelených známok "1"
#2
=
počet udelených známok "2"
#3
=
počet udelených známok "3"
#4
=
počet udelených známok "4"
#5
=
počet udelených známok "5"
PZ
=
priemerná známka udelená žiakmi/študentmi učiteľovi
konv.
=
nemecká konverzácia
inf.
=
informatika
1. Svoju spokojnosť s náplňou hodín nemčiny / nemeckej konverzácie / informatiky vyjadrujem známkou:
1 2 3 4 5
( 1 = učili sme sa samé užitočné veci . . . . . . . . . 5 = učili sme sa samé zbytočné veci )
ZS
VD
%VD
AVD
%AVD
#1
#2
#3
#4
#5
PZ
VII. A
16
7
44 %
5
71 %
1
0
5
1
0
2,86
VIII. B
17
13
76 %
2
15 %
4
7
2
0
0
1,85
I. GA – konv.
34
7
21 %
6
86 %
0
2
5
0
0
2,71
I. GA – inf.
28
8
29 %
7
87 %
2
1
4
1
0
2,50
I. GB – konv.
34
18
53 %
8
44 %
2
3
11
2
0
2,72
I. GB – inf.
31
18
58 %
8
44 %
1
9
4
2*
0
2,44
c e l k o v o
160
71
44 %
36
51 %
10
22
31
6
0
2,48
* nezahŕňa dve štvorky zo skupiny pre pokročilých (iní vyučujúci)
2. Svoju spokojnosť s prístupom učiteľa nemčiny / nemeckej konverzácie / informatiky k žiakom / študentom vyjadrujem známkou:
1 2 3 4 5
( 1 = vynikajúci prístup učiteľa k žiakom / študentom . . . 5 = nevhodný prístup učiteľa k žiakom / študentom )
ZS
VD
%VD
AVD
%AVD
#1
#2
#3
#4
#5
PZ
VII. A
16
7
44 %
5
71 %
1
2
2
2
0
2,71
VIII. B
17
13
76 %
2
15 %
8
5
0
0
0
1,38
I. GA – konv.
34
7
21 %
6
86 %
1
1
4
1
0
2,71
I. GA – inf.
28
8
29 %
7
87 %
2
1
0
4
1
3,12
I. GB – konv.
34
18
53 %
8
44 %
0
8
7
2
1
2,78
I. GB – inf.
31
18*
58 %
8
44 %
0
5
6
4†
0
2,93
c e l k o v o
160
71
44 %
36
51 %
12
22
19
13
2
2,57
* jedna známka nebola udelená
† nezahŕňa dve štvorky zo skupiny pre pokročilých (iní vyučujúci)
3. V tomto školskom roku som sa na hodinách nemčiny / nemeckej konverzácie / informatiky:
1 2 3 4 5
( 1 = naučil[a] som sa veľmi veľa . . . 5 = nenaučil[a] som sa skoro vôbec nič )
ZS
VD
%VD
AVD
%AVD
#1
#2
#3
#4
#5
PZ
VII. A
16
7
44 %
5
71 %
0
1
2
2
2
3,71
VIII. B
17
13
76 %
2
15 %
5
5
3*
0
0
1,81
I. GA – konv.
34
7
21 %
6
86 %
1
2
4
0
0
2,43
I. GA – inf.
28
8†
29 %
7
87 %
3**
0
4
0
0
2,21
I. GB – konv.
34
18††
53 %
8
44 %
0
5
6
4
1
3,06
I. GB – inf.
31
18†
58 %
8
44 %
4
8
2
1
0***
2,00
c e l k o v o
160
71
44 %
36
51 %
13
21
21
7
3
2,48
* zahŕňa jednu známku "2/3"
† jedna známka nebola udelená
** zahŕňa jednu známku "1/2"
†† dve známky neboli udelené
*** nezahŕňa dve päťky zo skupiny pre pokročilých (iní vyučujúci)
4. Zhrnutie všetkých známok podľa tried
ZS
VD
%VD
AVD
%AVD
#1
#2
#3
#4
#5
PZ
VII. A
16
7
44 %
5
71 %
2
3
9
5
2
3,10
VIII. B
17
13
76 %
2
15 %
17
17
5
0
0
1,69
I. GA
62
15
24 %
13
87 %
9
7
21
6
1
2,61
I. GB
65
36
55 %
16
44 %
7
38
36
15
2
2,66
c e l k o v o
160
71
44 %
36
51 %
35
65
81
26
5
2,533
SLOVNÉ KOMENTÁRE
Upozornenie: Komentáre žiakov a študentov sú na webstránke reprodukované bez pravopisných úprav.
Zaujímavosť: Študenti gymnázia sa pri vypĺňaní dotazníkov dopustili väčšieho počtu pravopisných chýb ako žiaci základnej školy. Hm, žiakov sme si vychovali sami, gymnazisti k nám prišli odinakiaľ...?
Čo bolo na hodinách nemčinynajviac užitočné? Čomu by sme sa mali najviac venovať na budúci školský rok na hodinách nemčiny? V čom by sa dala náplň našich hodín nemčiny vylepšiť?
Najviac boli užitočné dialógy. V správaní žiakov a učiteľa.
Na 100% si zlepšiť rešpekt pred učiteľom, viac by sme mali písať do zošitov. A určite zabezpečiť lepšie knihy!
Najviac užitočné bolo, že sme pracovali aj s internetom a ešte to, že nám učiteľ dával domáce úlohy za rozprávanie a prinútil nás ich robiť, lebo za nespravenú D.Ú. dával 5. Na bud. škol. r. by sme sa mali venovať veciam, kt. sú na písomke. Náplň hodín by sa dala vylepšiť v tom, že by sme stále nepreberali len veci z knihy, ale aj niečo iné, napr. že by sme prekladali (s pomocou učiteľa) nejaké nemecké časopisi, alebo by ich prekladal on sám.
Najviac užitočné na nemčine pre mňa nebolo nič. Nemčine. To neviem.
Viac dialógov, pozerať video s nemeckými dialógmi a zapisovať si ich. Poprípade počúvať rádio s nemeckými dialógmi.
Venovať sa počítačom nemčiny. Nedávať dom. úlohy.
Normálnejšieho učiteľa!!!
Že som sa niečo naučil. Tvorenie viet, min. čas. Výlety do zahraničia + humor.
užitočné boli diktáty
Najviac užitočná bola konverzácia a myslím si, že by sme sa jej mali venovať aj na budúci školský rok.
Užitočné bolo rozoberanie článkov. Na budúci rok by sme si mohli písať viac slovíčok. Náplň by sa dala zlepšiť v tom, že by sme mali nejaké zábavné hry.
gramatika - časy a trochu viac hier
1) asi tie minulé časy. Veľa nemeckých viet som počula, lebo pozerávam nemecké programy, a tieto min. časy sa tu dosť často spomínajú. 2) neviem 3) nič, zatiaľ je to super
Že som sa niečo naučil a že sme išli na internet. Mali by sme sa venovať tvoreniu viet. Viac humoru
užitočné – preberanie časov. venovať sa – komunikovať v nemčine. vylepšenie – niekedy si pozrieť neáky nem. film, občas chodiť na internet a pozerať si nemecké stránky, ktoré nás zaújímajú.
Možnosť využívania slovníkov počas písomiek, hodnotenie (klasifikačný kľúč). Viac vysvetľovať gramatiku.
Písanie písomiek nie podľa učebnice. Mali by sa spestriť hodiny nemčiny.
Testy ktoré si môžeme opraviť. To isté čo doteraz. Viacej súťaží a nemeckých hier.
Mal by byť lepšie zameraný na rozhovor
Čo bolo na hodinách nemeckej konverzácienajviac užitočné? Čomu by sme sa mali najviac venovať na budúci školský rok na hodinách nemeckej konverzácie? V čom by sa dala náplň našich hodín nemeckej konverzácie vylepšiť?
Chatovanie s Nemcami
Viac tomu čo zaujíma nás...
naj bolo chatovanie s nemcami :)
všetko je OK.
Učenie sa vyjadrovať po nemecky bolo najužitočnejšie. Treba sa venovať vyjadrovaniu sa. Mohli by sme si zlepšiť nemčinu pozeraním filmov v nemčine.
Konverzácii
– užitočné – komunikácia – venovať – čítaniu a slovnej zásobe – vylepšiť – témy
Rozhodne by mala byť zaujímavejšia... konverzovať na lepšie témy... skrátka aby sme sa nenudili..
a) komunikácia b) písať eseje a potom ich čítať c) vo večšej disciplíne žiakov
vlastné témy
Všetko
V nemčine som slabšia, a niektoré tvoje úlohy mi robia dosť veľké problémy, ale k začiatočníkom nechcem ísť.
• Užitočné boli určité témy, ako napr. sviatky, sú to veci z bežného života. • Mali by sme viac konverzovať • Zaujímavejšie témy než nemecké voľby.
Tak, úplne najlepšie bolo chatovanie na nemeckom chate.
Konverzácia po skupinkách. Rozprávať sa o veciach okolo nás, veci ktoré nás obklopujú. Dalo by sa to zlepšiť chodením do okolia školy.
netreba to na tej hodine preháňať, ty stále hovoríš po nemecky, po nemecky a podľa mňa to preháňaš, mohli by sme sa hneď rozprávať, nie až po pripravených vetách
viacej srandy do toho vyučovania
Sme ešte len začiatočníci. Nemčinu sa učím prvý rok a Vy od nás niekedy chcete dosť veľa.
1) Konverz. o tom, čo nás baví 2) Ako zareagovať v Nemecku na náh. konverzáciu 3) V nudnosti
Čo bolo na hodinách informatikynajviac užitočné? Čomu by sme sa mali najviac venovať na budúci školský rok na hodinách informatiky? V čom by sa dala náplň našich hodín informatiky vylepšiť?
Internet
Internet
Internet
Užitočné?? HA-HA. Už som to hovoril strašne veľa krát... tak načo znovu.
emailovanie bolo dobré, ale kládol sa príliš veľký dôraz na malé „chybičky“. (Podľa mňa)
internet
Mohli by sme tvoriť web stránky.
Veľmi dobrá je práca s internetom. V dnešnej dobe je to potrebné. Naučiť sa dobre pracovať na internete.
Pre mňa takmer všetko. Nezaškodilo by viac počítačov s internetom.
Praks na počítači. Najviac Internetu. V zvetšení počtu počítačou
1) Práca s internetom 2) Internetu 3) Viac počítačov s internetom
Dobré by bolo, keby sme mali viac počítačov s internetom, aby mal každý svoj počítač. Keby bolo v skupine menej študentov, bolo by to tiež lepšie.
Programovaním
Keďže sme skupina dosť zmiešaná, niektorí sa tam dosť nudia, a iní sa ťa nestíhajú pýtať. Je to divné! Skôr by som tú hodinu delila. 1 hodina praktická – určená pre pokročilejších (čiže mňa) a druhá hodina pre začiatočníkov. Ide to?
– užitočné – trištvrteročný test – venovať – používanie klávesnice – vylepšiť – viac používať internet
INTERNET, MAILY
trištvrte ročný testík --> úprava stránok a tak... to ma bavilo
Najprv by sme tie hodiny mali mať!
... Potrebujeme aby škola zohnala dobrého pedagóga pre pokročilých, lebo sme mali veľmi málo hodín, tak sa nedalo ani nič naučiť.
internet
Čo bolo na hodinách nemčinynajmenej užitočné? Čomu by sme sa na budúci školský rok na hodinách nemčiny mali venovať menej?
Skoro nič sme nerobili, iba sme dostávali zbytočné domáce úlohy.
Najmenej užitočné – čítať (robiť) dialóg. Na bud. šk. r.: viac čítať a prekladať články a učiť sa slovíčka stále dookola a písať na ne nejaké 5-minútovky.
Najmenej užitočné bolo, keď nám učiteľ dal na písomku otázku typu ako sa volá slovenský prezident a čo o ňom vieš. A ešte sa mi zdalo byť zbytočné používanie kníh a zošitov na písomkách, keď odtiaľ vôbec nebola písomka. Menej by sme sa mali venovať zbytočným článkom.
K tým domácim úlohám: je to zbytočné ako trest. Trest (veľký) by mohol byť napríklad urobiť nejaký referát po nemecky, čo práve preberáme.
Menej D.Ú.
1) Že sme čítali z knihy veľa a mali mnoho úloh. 2) čítanie z knihy.
domácim úloham
Nemuseli sme mať až toľko úloh.
Myslím si, že bolo všetko užitočné, lebo zo všetkého sme sa niečo naučili.
:-)
všetko bolo fajn možno až na úlohy
Že ste nám dávali DÚ.
domáce úlohy
5 viet za každý „priestupok“
Učenie sa toľko o minulom čase.
Slovnýky ktoré nám nosil učiteľ Avenárius na hodiny. Ničomu bolo to fajn.
Všetko je dôležité
Čo bolo na hodinách nemeckej konverzácienajmenej užitočné? Čomu by sme sa na budúci školský rok na hodinách nemeckej konverzácie mali venovať menej?
Mali by sme sa menej venovať nudným témam.
... politike...
Kavkove výroky boli podľa mňa dosť odveci
Neužitočné boli hlavne domáce úlohy, ktoré boly skôr tresty, ako výučba. Menej by sme sa mali venovať hovoreniu po slovensky a ratšej by sme sa mali viac sústrediť.
– téma o nemeckej lit.
a) nechať nás vo skupinkách aj celú hodinu b) bodli by záživnejšie témy
tvoje temy
Neviem
Užitočné bolo všetko, len je otázkou nás všetkých, ako sme to využili, a čo sme si vzali.
Nemeckej politike
Tak, to boli tie hodiny o nemeckej literatúre.
Konverzácia o politických voľbách v Nemecku. Menej by som sa chcel rozprávať o politike. Moc ma to nezaujíma.
Venovali sme sa témam, ktoré viac-menej nikoho nezaujímali
literatúra – debilná téma na konverzácii
písaniu, odpovedaniu, päťkám
Prekladanie tých básní. Mali by sme sa venovať priamej medziludskej konverzácii
1) Fádnosť 2) nude
Čo bolo na hodinách informatikynajmenej užitočné? Čomu by sme sa v budúcom štúdiu na hodinách informatiky mali venovať menej?
... zbytočnostiam...
V jednom kuse sme vypisovali emaily jak blbí.
Nič také ma nenapadá.
Všetko bolo užitočné.
1) Keď sme čakali na učiteľa a domov sme išli o 15,30. 2) Čakaniu na učiteľa
Menej by sme sa mali venovať teórii, ale praxi.
– účasť na hodinách, keď sme mali všetko hotové
To nechávam na teba
... diskusná skupina... totálna blbosť
Asi skoro všetko!
Zozačiatku asi, keď sme pozerali web stránky na webe. Pre mňa absolútne nepotrebné.
tvojim úlohám
V čom by sa mal vzťah učiteľanemčinyk žiakom zlepšiť? Čo by mal učiteľ nemčiny robiť inak vo svojom prístupe k žiakom?
Nemali by sme na písomkách používať: knihu, slovník, zošit.
Určite ten rešpekt! Byť prísny, ale nie úplne nedostupný, že sa potrebujem niečo spýtať tak píšem 5 viet ako trest odpoveď na túto otázku. Myslím tak, že mu skočím do reči a už mám tie vety.
V ničom. Je dobrý. Myslím si, že nič, lebo je fakt dosť dobrý. Mali by sme mu tikať.
Mal by sa viac venovať. Nemával by dávať 10 viet za pípnutie, vyhúknutie.
Nedávať tie domáce úlohy......
Menej kričať, nedávať úlohy, keď ho poprosíme aby sme išli na počítače.
Nemal by dávať D.Ú. za správanie.
Mal by sa s nami rozprávať viac po nemecky.
učiteľ mi vyhovuje.
Menej DÚ.
neviem
Vypočuť ich názory
Viac humoru a možnosti si po nemecky tykať. Nič.
Lepšie rozhodovanie k žiakom a lepšie počúvanie medzi sebou. Výlet do Viedne. atď
V čom by sa mal vzťah učiteľanemeckej konverzáciek študentom zlepšiť? Čo by mal učiteľ nemeckej konverzácie robiť inak vo svojom prístupe k študentom?
Mal by sa snažiť vysvetliť tému tak aby to všetci pochopili
... nič...
Mal by používať metódu odmien a nie metódu trestou.
Nemal by nás zamykať v triede
– mal by nás počúvať a vysvetliť veci, kt. nerozumieme
... mal by si mať systém... vo všetkom máš chaos
a) v prístupe b) nájsť si cestu k deťom pozitívami a nie negatívami
pochopiť študentov
Menej D. Ú.
• Viac tolerantnosti • Snažiť sa viac počúvať čo vravia (názory) študentov
Nedávať 5 viet za každé slovo. :-)
Učiteľa je ťažko meniť... je taký aký je. To musí posúdiť on.
za zlé správanie by nemal dávať 5, je to dosť debilné, treba to riešiť inak
viac srandy
1) Nedávať 5 iba za vyrušovanie 2) Všetko?
V čom by sa mal vzťah učiteľainformatikyk študentom zlepšiť? Čo by mal učiteľ informatiky robiť inak vo svojom prístupe k študentom?
Mal by napísať na tabulu postup toho čo chce aby sme urobili a potom nebude musieť chodiť ku každému zvlášť.
Nikdy si nič nevysvetlil 2x. Povedal si to 1. osobe a keď bol niekto druhý, tak mal smolu. A rozčuloval si sa keď to náhodou tá 1. osoba nepochopila... MY NIESME STROJE!!!
Keď chce niekto niečo vysvetliť, tak by si mu to mal vysvetliť v klude (nezjapať naňho) aj keď sa ťa to spýta 3x. Nevysvetlovať to iba jednej osobe
Síce slušne, ale veta: „Prosím Vás, choďte von!!“ ma dosť štve. :|
občas si bol fakt „dobrý“! Chápem, že tu nieje pre každého jeden počítač, ale ty si hneď každému (aj mne) povedal „DOVIDENIA“...
nekričať a nebyť nervózny
všimať si všetkých rovnako
Nedávať 5, keď sme na inej stránke, ako máme byť.
Mal by počúvať aj študentov, ktorých nemá rád, pretože aj oni sa chcú niečo naučiť. Nepoukazujem tým na mňa.
Podľa mňa bol prístup dobrý.
Učitel by mal študentom viac pomáhať a mal by vylepšiť svoj prístup k nám.
1) Nemal by byť neprístupný 2) Mal by diskutovať
Keby nás bolo v skupine menej, mohli by ste sa nám viac venovať.
viacej srandy
Nebuď taký chaotický a rýchlejšie jedz.
– mal by ich viac rešpektovať a počúvať ich návrhy
Mal by sa podľa možnosti venovať všetkým žiakom rovnako. A nie byť stále pri jednom...
tie 5
– ak ťa volám, tak by si mohol dobehnúť..., nedávať za úplne blbosti 5ťky...
To čo v otazke č. 1
menej nadávať
V čom bol prístup učiteľa nemčinyk žiakom dobrý?
Neviem, skoro v ničom.
Že nám umožňoval pracovať na počítačoch a to všetko v nemčine.
Že dovolil písať aj 10 opravných písomiek, kým si nemal jedna. Dal 1 za v podstate nič. A hodnotil diktáty podľa osobného dojmu.
Dať žiakom vedomosti.
skoro vo všetkom
Že bol milý, nebol prísny a mohli sme si opraviť písomky 100X
bol trpezlivý, milý, zdvorilý
Bola som spokojná s prístupom učiteľa
Keď nám dával za trest vety, lebo sme si obohatili aspoň nemeckú zásobu.
v tom, že nedával poznámky, ale vety (vyrušovanie = 5 viet) a opravné písomky.
učiteľ bol dobrý
Že nám prilepšoval
neviem konkrétne
Hodnotenie žiakov
uspech žiaka --> odmena
Vo všetkom
Skoro vo všetkom
V čom bol prístup učiteľa nemeckej konverzáciek študentom dobrý?
... spolupracoval...
Chcel nás naučiť.
...
?
• uvoľnená atmosféra (žiadne tlaky)
Tak, keď sme mohli chatovať. :-)
Príjemne sa s ním komunikuje a to zlepšuje celkový dojem z hodiny
snažil si sa, no dosť často sme boli na teba hnusný, no často sa stávalo, že aj ty na nás
je fajn
V ničom
V čom bol prístup učiteľa informatikyk študentom dobrý?
? Nič ma moment. nenapadá
vo všetkom
občas si všimol všetkých
Tak, konečne viem písať e-maily. :-)
V pohode atmosféra. Len buď kľudný a žiadne zbytočné päťky.
Spôsob výučby, vedenie vyučov., známkovanie
Vela nás naučil.
1) Aj určitá voľnosť a nenáročnosť (neviem, či je to dobré)
je fajn
Máš toho veľa! I keď sa to nezdá, dosť si ma naučil.
... hmmmm...
pomáhal
Ak som sa naučil(a) málo z nemčiny, bola to hlavne moja vina alebo hlavne vina učiteľa? V čom konkrétne to bola moja vina a v čom konkrétne to bola vina učiteľa?
Myslím si že vina učiteľa, lebo nám skoro nič nevysvetloval. Na nemčine v tomto šk. roku som sa nič nenaučila.
Neviem koho to bola vina – to je zlá otázka vina-nevina. Proste, keď som sa nenaučila moja smola.
Bola to aj vina moja, aj učiteľova. Moja v tom, že som veľa krát nedávala pozor a učiteľova v tom, že nevie dobre vysvetľovať.
Aj moja ale aj učiteľa. Moja to bola preto lebo je to aj vina učiteľa.
Neučila som sa, lebo to učiteľ nevedel poriadne vysvetliť.
moja: bol som lenivý uč: nič sme neopakovali
moja.
Naučila som sa dosť.
bola to moja vina pretože som pri preberaní min. času ležal v posteli chorí
Bola som lenivá a nechcelo sa mi učiť, ale druhý polrok bol fajn.
Moja – lenivosť. Učiteľa – nepočúvanie názorov.
Učiteľ --> nudné hodiny Ja --> nechcelo sa mi to moc učiť
„Moja lebo som sa tomu nevenoval“
lepší pozor na vyučovacej hodine
Ak som sa naučil(a) málo z nemeckej konverzácie, bola to hlavne moja vina alebo hlavne vina učiteľa? V čom konkrétne to bola moja vina a v čom konkrétne to bola vina učiteľa?
Lebo som to flákal, ale hodiny boli fajn. :)
... je to vina všetkých...
občas si xcel po nás veci, kt. začiatočníci nezvládnu.
Keď ostatný na hodinách kecajú, je to veľmi rušivé
– vina učiteľa – žiadal po nás nezmyselné veci
Na hodinách konverzácie používam svoju slovnú zásobu... nemám sa tam čo naučiť... musím využívať svoje schopnosti, spoľahnúť sa na seba, na svoje vedomosti...
Že som pokročilí a niektorý ľudia by do našej skupiny patriť nemali --> urobil by som sito. A tvrdé. A potom sa tak správať ako k pokročilým. [Nenaučil som sa] nič nové čo by som už nevedel.
Zlé témy, moja nepozornosť
Skôr moja
Áno naučila som sa dosť málo, ale bola to viac-menej moja vina
• Moja vina, že som sa mohla niekedy viac učiť • Vina uč.: Keď je uč. nervózny, nechce sa mi pracovať. Prejde ma nálada na učenie a robotu.
Však ja niekedy ani nerozumiem o čom kecáme.
Tak asi moja, nemal som dostatok elánu do učenia nemeckého jazyka... dufam, že sa to zmení
Ja neviem, aj tvoja aj moja ja som sa neučila a ty si dával debilné témy
moja vina
Je to aj moja vina, ale aj sčasti Vaša.
1) – 2) – som spok. so svojou známkou na vysvedčení
Ak som sa naučil(a) málo z informatiky, bola to hlavne moja vina alebo hlavne vina učiteľa? V čom konkrétne to bola moja vina a v čom konkrétne to bola vina učiteľa?
Učitela: v prístupe
Príčina je v tom, že to bolo mrhanie času. Treba napredovať, nie sa zastavovať...
lebo bolo málo počítačov s i-netom
Vždy som robila iné, ako som mala, oprava: NIE VŽDY.
Naučila som sa dosť. Som spokojná. Už dokážem samostatne pracovať na nete.
Bola to vina nedostatku financií na zabezpečenie pomôcok.
1) Oboch, no moja ani nie lebo nemám počítač a nemám si kde precvičovať 2) učiteľ je dosť nekompromisný
moja vina
Bolo nás veľa, takže to nebola vina nikoho
[komentár k známke 2:] nevedel som ani čo je počítač
– bola to vina celého zriadenia, pretože je nás veľa na jednej hodine – vina učiteľa – mal nám všetko vysvetliť na začiatku hod. a nie každému osobitne
NEVIEM
... bola to aj moja vina, ale hlavne tvoja, pretože som ťa volala polhodinu a ty si neprišiel... a keď si prišiel, hneď si odbehol zase preč...
My sme učiteľa nemaly takže skúste si vydedukovať záver
Vina učiteľa, ktorého sme ani nemali
Málo nových vecí
Čo treba urobiť zo strany učiteľa, aby som sa v budúcom školskom roku naučil(a) z nemčiny viac ako tento školský rok?
Nedávať stále také isté úlohy. Dávať ľahšie testy. Neučiť sa stále to isté dookola.
Všetko je napísané v tej prvej časti (1)
Musí sa naučiť vysvetľovať a mal by vedieť udržať triedu v tichu napr. ako p. uč. Fábryová. Proste mal by mať väčšiu autoritu. Ale p. uč. Fábryová je dosť tvrdá, takže by nemal byť presne ako ona.
Majú byť ľahšie písomky, aby nedával slovíčka kt. nepoznáme a musíme ich hladať v slovníčku.
Nepoužívať na písomkách slovníky, knihy, zošity, ...
Mal by mať doučovanie z nemčiny
na internet, opakovať látky
dávať odmeny
Učiteľ nás musí vedieť prinútiť učiť sa, ale musíme to chceť aj my.
Písať si slovíčka z článkov.
trochu zaujímavejšiu hodinu by mal učiteľ urobiť (hry, aj na známky 1)
nič – ja sa musím učiť, ale písanie prekladu slovíčok na tabuľu
pestrejšie hodiny
Nič točo doteraz
Zaujímavejšie hodiny v skupinkách
Čo treba urobiť zo strany učiteľa, aby som sa v budúcom školskom roku naučil(a) z nemeckej konverzácie viac ako tento školský rok?
Mohli by sme pozerať nejaké nemecké filmi. To by nás bavilo a aj by sme sa niečo naučili
... prístupnosť...
Mal by sa nás snažiť upútať, prebudiť v nás náklonnosť voči predmetu.
– všímať si nás
zaujať ma
Lepšie témy.
• Veľa, veľa konverzovať.
Robiť praktickejšie veci, ako nemeckú literatúru, také chatovanie :-)
Je to hlavne vec mna, ja sa učim pre seba a nie pre učiteľa.
NEVIEM
zlepšiť prístup
1) Nenudiť nás na hodine
Čo treba urobiť zo strany učiteľa, aby som sa v budúcom štúdiu naučil(a) z informatiky viac ako tento školský rok?
Napísať postup toho čo robíme na tabulu.
Iba to vysvetlovanie.
Zmeniť k nám prístup – vysvetlovať to všetkým a nie len jednému (a keď sa Ťa to náhodou niekto spýta 2x, tak to vysvetliť aj jemu)
Dôležitejšie učebné látky.
hmmm, to by si mal vedieť ty Alex... :-) ty si učiteľ (oprava: PROFESOR)
Vybrať dobré témy. Dôležité aj do našej budúcnosti.
Zvýšiť počet vyučovacích hodín.
1) Trošku viac zhŕňať učivo a aj niečo zaujímavejšie
zlepšiť prístup
Asi sa dosť opakujem, ale musí nás byť menej.
– lepšie zriadenie
... mohol by si byť viac ochotnejší...
Aby sme toho učiteľa maly.
Aby ho škola prijala.
Viac úloh za šk. rok
Čo treba urobiť z mojej strany, aby som sa v budúcom školskom roku naučil(a) z nemčiny viac ako tento školský rok?
Neviem. Tento rok som sa na hodinách zapájala dosť.
Asi si zabezpečiť doučovanie.
Musím začať dávať na hodinách väčší pozor.
Musím sa viac venovať nemčine.
Trochu viacej sa učiť.
Chodit na doučko
neviem
viac sa učiť
Veľká snaha a chuť niečo nové sa naučiť.
Dávať viac pozor na hodine.
dávať väčší pozor.
UČIŤ SA, UČIŤ SA, UČIŤ SA!!!
Chuť do učenia.
Viac sa na nemčinu učiť
Viac sa učiť
Lepšia príprava.
Viac sa venovať nemčine.
Čo treba urobiť z mojej strany, aby som sa v budúcom školskom roku naučil(a) z nemeckej konverzácie viac ako tento školský rok?
Pozorne počúvať a zapisovať si nové slovíčka
... dávať pozor...
Viac sa sústrediť. Nenechať sa rušiť spolužiakmi.
– nič
... netuším...
brať Avenáriusa vážnejšie
Dávať pozor
Ja sa musím svedomitejšie pripravovať.
• Poctivo sa pripravovať
Tak, asi budem musieť chodiť ešte mimo školy na doučovanie z nem. jazyka
Viac sa sústrediť a dostať na to chuť.
UČIŤ SA
snažiť sa
Čo treba urobiť z mojej strany, aby som sa v budúcom štúdiu naučil(a) z informatiky viac ako tento školský rok?
Zapisovať si dôležité veci
Zobrať vážne učebné osnovy a učiť sa sám. (ak sa nezmenia)
hmmm, aj to by si mal vedieť ty. Mala by som robiť, to čo práve robíme :-)
Pozornosť na hodinách, plnenie si práce.
Tráviť poobedede čas pri počítačoch.
1) Kúpiť si počítač?
snažiť sa
trošku menej ťa ignorovať
– viac počúvať
To čo v predošlej otázke
Nerobiť napriek
Myslím si, že nemčinaje ...
dobrá. Mal by sa zmeniť učiteľ. Potom by to bolo dobré.
dôležitá v živote (v práci), ale treba na to dobrý kolektív, aby sme sa niečo naučili.
menej dôležitá ako angličtina a je dosť nudná na rozdiel od anglič. A nepáči sa mi vôbec ako jazyk.
ľahká ale nie s mojím učiteľom.
aj trochu nudná a pletie sa mi s angličtinou.
dobrý predmet.
nanič
dôležitý predmet
veľmi užitočný jazyk a pekný
zaujímavý predmet a veľa sa na ňom naučíme.
celkom zaujímavý jazyk
celkom fajn predmet
lepšia ako angličtina
nudný predmet, ale učiteľ je dobrý
najkrajší jazyk na svete. Myslím to vážne, mám na to dôvody.
po angličtine druhý najrozšírenejší jazyk.
jeden z najlepších jazykov
skvelá
dobrá pre budúcnosť lebo svet sa bude hlavne orientovať na N a Aj
Myslím si, že konverzácia v nemčineje ...
zaujímavá
OK.
dôležitý predmet.
dôležitá.
na to, aby sme sa nebáli povedať aj blbosť, len aby sme niečo povedali...
predmet ktorý ešte nevyčerpal svoj potenciál
zlá
dobrá vec
v pohode
užitočná na zdokonalenie jazyka. (Vyjadrovanie a hovorové schopnosti)
fajn vec, aspoň sa niečo naučím.
občas potrebná
nudná a odveci
dôležitá
potrebná pre život
veľmi dôležitá stránka ovládania jazyku
Myslím si, že informatikaje ...
zaujímavá
užitočná a dobrá
celkom dobrá a užitočná
a v budúcnosti bude priveľmi dôležitá nato, aby si niekto povedal, že ju nepotrebuje.
OK...
super, len málo počítačov, viac hodín by sa zišlo
výborná vďaka výborným počítačom. Aj profesor je v pohode. (ako kedy)
zaujímavá
zaujímavý a užitočný predmet.
užitočná a potrebná, hlavne do budúcej práce je veľmi využiteľná
celkom zaujímavá.
fajn
v pohode.
sranda
dôležitý predmet, ale nie pre každého!!!
nudná
o tom, aby sme sa aspoň trošku naučili orientovať na nete
fajn ale treba mať na ňu podmienku
výborný predmet
dobrá
Učím sanemčinu, pretože ...
chcem. Baví ma, ale iba vtedy, keď máme normálneho učiteľa.
by som sa chcela v živote dobre uplatniť.
musím
nechcem byť blbá ako nejaký záhoráci.
musím, lebo je to povinný predmet na tejto škole.
chcem byť múdrejší
musím
ma baví (ale len na 75%)
chcem
je veľmi dôležitá v živote (čím viac jazykov viem, tým lepšie)
sa chcem vedieť dorozumieť s ľuďmi z inej krajiny
chcem sa ju učiť
tento jazyk je celkom dôležitý
sa mi páči ako jazyk hlavne v hip-hope
chcem vedieť hovoriť po nemecky super!!!
sa mi tento jazyk páči
viem že sa niečo naučím
chcem sa v budúcnosti presadiť
Učím sakonverzovať po nemecky, pretože ...
to budem v živote určite potrebovať.
je to zaujímavé.
ma to baví.
musím a chcem.
chcem. Je to pre mňa dôležité... čím viac jazykov vieš, tým viac si človekom, no nie? :o)
?
chcem sa dohovoriť
sa chcem dorozumieť
to potrebujem, a nemčina sa mi páči.
to mám v náplni vyučovania, ale hlavne pretože sa chcem naučiť jazyk.
je to potrebné pre komunikáciu.
chcem aspoň niečo povedať po nemecky
to budem v živote potrebovať
chcem vedieť nemčinu
musím aj chcem
chcem a máme to v rozvrhu, práca
Učím sainformatiku, pretože ...
ju budem v živote potrebovať
ju budem v živote (v práci) potrebovať
ju budem v živote potrebovať
ma baví, a je to zároveň v môj prospech pre budúce zamestnanie. Predtým však ešte bude výška takže... :)
(musím) občas ma to baví
chcem...
ju budem potrebovať
v tejto dobe sa bez počítača nezaobídem.
ma to celkom baví, ale je to dôležité.
mňa to celkom baví
ma bavý. Je veľmi užitočná.
ju mamé na škole a potrebujeme ju do budúcnosti
chcem vedieť pracovať s PC
ju denne potrebujem.
je to potrebné
musím.
nemám na výber
že musím
ma to baví (sem-tam)
ma baví.
chcem vedieť ovládať počítač.
je dobrá
V nemčine som dobrý/-á v ...
konverzácii a diktátoch.
TOTO NECH POVIE UČITEĽ!
čítaní, písaní
neviem čom to musí posúdiť môj učiteľ nemčiny.
dialógoch
ústnej otpovedi.
neviem
diktáte, aktivite
diktátoch
trochu zo všetkého, (neviem)
písomkách
(teraz) už v minulom čase a v „pekných“ (ale nie) sloh. prácach.
min. čase, diktátoch
neviem
diktáte
písaní opravných písomiek (prvá mám 100 %)
prekladaní, čítaní, diktáty
čítaní
ani neviem
sklonovaní
V nemeckej konverzácii som dobrý/-á v oblastiach...
kladenia otázok.
vyjadrovania sa.
?
?
vlastných tém
neviem presne
(som vôbec v niečom dobrá?)
Weinachten
hľadania cudzích slov v slovníku.
o ktorých asi ani ešte neviem
v žiadnej
—
žiadnych
hobby
V informatike som dobrý/-á v ...
prácou s internetom
WORD a EXCEL, trochu INTERNET
rôznych oblastiach a nerobí mi problém sa ponoriť aj do novej problematiky.
ani neviem čom. (veľmi „zmätkujem“)
hráx...
chatovaní :-), ale nie neviem
práci na internete. (Maily)
podľa mňa v práci s internetom
práci s internetom, worldom a v práci s emailami.
internete
internete
(podľa teba v ničom)
surfovaní a emailoch
surfovaní na internete.
ničom
surfovaní na nete :o)
neviem.
vo viacerých oblastiach
písaní vo Worde
V nemčine mám problémy s ...
učiteľom a gramatikou.
Zatiaľ s ničím
so všetkým ostatným
so všetkým čo sa týka členov.
pádmi a množným číslom....
písomkamy
neviem
členmi pods. mien
min. časom
diktátmi
so slovosledom viet.
so spájaním viet.
?
min. časom
členmi
tvorením niektorých časov, ale doberiem si to.
časmi
písaním viet
minulím časom všeobecne
diktátmi veľ. písm.–pods. mená
V nemeckej konverzácii mám problémy s ...
pochopením celej vety
stykmi...
koncentráciou a slovnou zásobou.
konverzovaním po nemecky
so slovnou zásobou
tým, že rýchlo rozprávam a ty to väčšinou nezachytíš.
so slovnou zásobou
neviem presne
odpoveďami, (keď sa ma niekto niečo pýta, neviem odpovedať)
teraz som sa prvý rok učila nemčinu, takže mám ešte malú slovnú zásobu.
tvorením viet? Alebo ja neviem. Ich bin Anfänger.
veľa vecmi
so všetkým
konverzáciou
so všetkým
navigáciou (turistika)
V informatike mám problémy s ...
tabulkami vypisujúcimi chybu
tabuľkami ukazujúcimi chybu.
vecami, kt. vidím prvý krát, nikdy neviem, čo robiť.
programami
tiež neviem.
napr. keď sa mi niečo upchá, alebo pokazí, neviem čo robiť.
to by bol dlhý zoznam
--> nemám problémy.
kancelárskymi úpravami, tabuľkami
so všetkým
programovaním
so zapamätaním si klávesových skratiek
programami a orientáciou
klávesnicou.
so všetkým
kopou vecí...
všeličím
programovaním
V nemčine sa potrebujem zlepšiť v ...
testoch a gramatike.
neviem čom
vo všetkom aj v čítaní a písaní
vo všetkom. Vždy sa treba zlepšovať.
správnom písaní takých „ťažkých“ slovíčok
písomkách v slovíčkach
neviem
učení
min. čase
konverzácii a pravopise.
diktátoch
gramatickej stránke a vo výslovnosti
druhom min. čase a v tvorení viet
min. čase
vo všetkom
skoro vo všetkom, lebo neviem povedať ani súvislú vetu.
písaní viet
vo všetkom, niesom ešte dokonalí a nikdy ani nebudem
hlavne v slovíčkach
V nemeckej konverzácii sa potrebujem zlepšiť v oblastiach ...
konverzovania
športe.
slovnej zásoby.
všetkých.
?
gramatiky
najlepšie vo všetkých
odpovedí.
dialógu
hmm hmm neviem. Ich bin Anfänger, vo všetkom.
veľmi rozšírených
všetkých
konverzácie
vo všetkých
turistika
V informatike sa potrebujem zlepšiť v ...
odstraňovaní tabuliek (vypisujúcich chybu)
programovaní a v infraštruktúre systémov či už databázových alebo internetu vôbec
programoch
vo všetkom.
Uvidíme. Neviem.
to by bol dlhý zoznam
--> v ničom
kancelárske úpravy, tabuľky
vo veľa veciach
programovaní
Corel Draw 8. (grafika)
programoch a orientácii
vo veľa veciach.
vo všetkom
kope vecí...
všeličom
programovaní a sietiach
praci s internetom
Čo by ste ešte chceli odkázať učiteľovinemčiny?
Aby zlepšil prístup k žiakom.
Keby nás učil aj bud. r. tak nech nestráca nervy. On je v podstate v pohode, len tie veci (čo som písala) treba zlepšiť a potom to je za 1.
Že je v pohode, ale akurát tak na voľný čas, lebo nás nič nenaučí (teda aspoň mňa nie). A ja by som chcela naspäť p. uč. Hostačnú.
Viacej sa venovať a nezískavať známky len písomkami.
Nič
Dovidenia
Nech má nás aj nabudúce p. uč. Avenárius. Nech je prísnejší.
škoda, že ideš preč / maj sa
Ďakujem za pekné hodiny a za to, že sme sa konečne niečo naučili.
Mohli by ste nás učiť aj na budúci rok.
Nech sa nás ujme aj nabudúci rok
ďakujem za vše čo ste ma naučil
Nech nás má aj nabudúce
Ďakujem, že ste mi pomohli (veľa) v opravnej písomke koncoročnej.
Dúfam že tu čokoládu bez cukru, s orieškami nájdete a kupite. [Vybavené. (AA)]
Nech tak učí naďalej!!!
Mohli by ste nás učiť aj ďalší škol. rok.
Čo by ste ešte chceli odkázať učiteľovinemeckej konverzácie?
Mohol by si na hodinu priviesť nejakého Nemca.
... Ahoj...
Čaf
viac pozornosti
Aby ju zatraktívnil.
NIČ!
Alex veľmi ťa bavia tieto dotazníky? Pretože, mňa moc nie.
Snažíš sa mať systém a autoritu. Bohužial nie, vždy ti to vychádza.
Zruš tú hodinu.
Viac videa
Nech je sám sebou a v pohode. Akcie. Napr. ísť do mesta na zmrzku a dohoda bude taká, že budeme môcť rozprávať len po nemecky. Niake akcie, kt. súvisia s potrebnými predmetmi.
Ahoj Alex, pekné prázdniny.
Snaž sa s nami viac komunikovať a nehuč hneď na nás
Nuda
Čo by ste ešte chceli odkázať učiteľoviinformatiky?
Ten kto splní úlohu by mohol za odmenu surfovať.
Tento rok to nebolo nič pre mňa, no dúfam že keď bude informatika volitelný predmet bude tam niečo zaujímavejšie.
Pápá
... Ahoj...
viac pozorný
Dobre sa vyspi :-))), AHÓÓÓJ
Nech je kľudný a v pohode, a nech neberie všetko smrteľne vážne.
Bol to zaujímavý rok
Mal by ste zabezpečiť viac počítačou a viac času na ich používanie nami
Aby Alex nebol stále taký vážny, nech nás berie trochu so srandou.
Si občas v pohode, no trocha menej ignorácie ešte nikoho nezabilo
Nekrič, nebuť chaotický a snaž sa.
NIČ!
... Alex buď ochotnejší, urob si vo všetkom poriadok, všetko dôkladne vysvetli aj takým antitalentom ako som ja :o)
Že najprv musíme mať normálne hodiny IVT.
Tento rok bol zlý hlavne zo začiatku, neboli počítače a tak sme museli improvizovať, potom odišiel učiteľ Lakata a išlo to dole vodou, lebo nás nemal kto učiť.
Viac počítačov s Inter.
Čo by ste chceli odkázať vedeniu školy? Ako by sa dala zlepšiť organizácia výučby na našej škole? Ako by sa dala zlepšiť atmosféra na škole a život školy?
Aby bol dostatok rádií, výletov, za tie peniaze čo dávame.
Čo pokladá za vhodné nech to zlepší. Atmoška je super.
Že najkvalitnejší učitelia sú: Bežová, Švecová, Báthorová, Vyskočová, Janočková, Popíková a že sa teším vždy keď mám s nimi hodinu. Tým, že by nezvonilo a hodinu by sme ukončili bez zbitočného ponáhľania sa na prestávku. Tým, že by sa každý na každého usmieval a všetci učitelia by sa správali k žiakom tak, ako oni k nim a všetci učitelia by sa mohli správať ako správny puberťáci.
Nič nechcem odkázať. Lepší prístup. Zábavnejšia výučba, ochotnejšie učiteľky.
Nič
1. Nič. 2. Čo ja viem, 3 ?
Nič
treba prilepšovať známky, správať sa normálnejšie, vyhovieť žiakom ak chcú, byť zdvorilí, nemať komplexy
S výučbou som spokojná (možno by pomohla kúpa pomôcok na niektoré hodiny)
Zahrnúť do vyučovania viac zaujímavých predmetov (informatika), a urobiť školský pohár (počas celého šk. roku) v športoch, ktorý by vyvrcholil súťažou vo vybíjanej a vo futbale.
Viac spravodlivosti a objektívnosti
aby si dávala pozor na to akých učiteľov prímajú, tým nemyslím vas Herr Ave
Nič
Mohli by sme mať bufet, v ktorom by sme si mohli kúpiť desiatu. (Bagety, šaláty, pitie...)
Mohli by sme mať BUFET, kde by sme si mohli kupovať desiate (bagety, hot dogy, šaláty... fanta, cola, sprite...)
BUFET
... Čaute...
Bufet
Bufet
Aby sme mali BUFET.
Mohli by sme mať BUFET, kde by sme si mohli kúpiť desiate (bagety, hot-dogy; šaláty...; fanta, cola, sprite...)
BUFET
... Čaute...
Bufet
Malo by sa vylepšiť životné prostredie ako aj prístup učiteľou k žiakom.
STRECHA... atď.
Chcelo by to bufet aby som nebol hladný a hneď by to bolo lepšie
nemecké filmy – najviac sa naučíme!
viacej farieb
Tak napr. POČÍTAČE => VIAC!!!
Nebrať všetko smrteľne vážne. Ale je to tu v pohode.
Neb*******ť za všetko
Mali by ste zabezpečiť viac počítačou. Nakúpiť nové pomôcky.
2) Aby učiteľ chodil včas na hodinu a nejedol obed celé dopoludnie. Aj žiaci majú obed a aj iný učitelia 3) Spestriť si triedu kresbami na stenu.
Naša škola potrebuje vniesť život je šedá, potrebuje farby, vymaľovať vnútorné prestory
Trochu zvyku, a netreba meniť nič.
—
Že prosím o učiteľa pre pokročilých, ktorý by nás učil niečo čo sa zíde aj v budúcnosti.
Urobiť ten Bufet... bolo by to lepšie, nebol by som hladný a nervózny.
REAKCIA UČITEĽA
Považoval som za užitočné získať týmto spôsobom od žiakov a študentov spätnú väzbu. Mnohé z reakcií ma prekvapili – negatívne i pozitívne. Chybou bolo, že som podobné dotazníky nerozdal už po uplynutí prvého polroka školského roka 2001/2: len vďaka nim som sa totiž dozvedel, že niektoré triedy boli s mojou prácou v mnohých smeroch veľmi nespokojné, hoci otvorene to najavo nedávali a preto som dlhé mesiace podliehal mylnému dojmu, že v týchto triedach je všetko v poriadku. Takto som sa o ich nespokojnosti dozvedel až po uplynutí školského roka – náprava už nebola možná. V nasledujúcom školskom roku 2002/3 preto žiaci i študenti dostanú dotazníky dvakrát: pred polročným i koncoročným vysvedčením.
Viaceré z pripomienok vyslovených ku školskému roku 2001/2 som sa snažil zohľadniť počas výučby v nasledujúcom školskom roku 2002/3. Napríklad som sa snažil obmedziť „dávanie pätiek“ za nedisciplinovanosť či nepripravenosť tým, že som namiesto päťiek začal dávať mínusky, a až za tri mínusky päťku; pravdaže i mínusky narazili na nemenší odpor u žiakov a študentov, ako v predošlom školskom roku päťky. V súlade s pripomienkami som tiež sprísnil kritériá pri písaní písomiek: kto chce z písomky dostať jednotku, smie používať iba slovník (ale už nie napr. gramatické tabuľky). Pravda, sú učitelia, ktorí zakazujú používať aj slovníky! Tieto zakazujem používať iba na diktátoch.
Hlavným problémom zrejme je, že mojou ambíciou učiteľa je vyučovať neautoritatívnym štýlom. K ideálu neautoritatívneho štýlu vyučovania som dospel pod negatívnym dojmom zo škôl, ktoré som navštevoval: ZŠ Lamač, Gymnázium Ivana Horvátha a Filozofická fakulta UK v Bratislave; na svoje bývalé školy spomínam nerád (a čím vyšší typ školy, tým nepríjemnejšie spomienky) najmä z toho dôvodu, že vo mne skôr dusili a nie podnecovali radosť z učenia: výučba sa odohrávala v psychologickom a časovom strese pod hrozbami trestov. Učiteľ má mať autoritu, ale prirodzenú – teda nie umelú ľahko vydobytú pod hrozbou trestu neustále sa vznášajúceho nad vystresovaným žiakom či študentom.
Pedagogická prax mi momentálne ukazuje, že táto prirodzená autorita mi (zatiaľ) väčšinu času chýba a neautoritatívny štýl vedenia vyučovacích hodín sa často vypomstí tým, že sa iba ťažko dá v triede udržať disciplína, najmä v prospechovo slabších triedach. Podaktorí kolegovia sa možno domnievajú, že moje problémy s disciplínou niektorých tried súvisia s tým, že študentom gymnázia som dovolil, aby mi tykali; túto hypotézu však práve skúsenosti zo školského roka 2001/2 skôr vyvracajú, keďže najväčšie problémy s disciplínou sa prejavili v nižšej triede základnej školy (trinásťroční), kde tykanie povolené nebolo. Tykanie na gymnáziu som povolil z jediného dôvodu: je oficiálnym úzusom stredoškolákom vykať, no viacerí pedagógovia vrátane mňa tak napriek tomu nerobia, pretože cítime, že by sa pre nás osobne z vykania stala ďalšia z bariér medzi nami a študentmi; keďže si teda osobujem právo svojim stredoškolákom tykať, to isté právo poskytujem aj im – nemalá časť študentov (oboch pohlaví) beztak túto možnosť nevyužíva a pri styku so mnou zotrváva pri vykaní; podobne som i ja v styku s nimi ochotný kedykoľvek prejsť na vykanie, ak si to ktorýkoľvek zo stredoškolákov bude želať. (Zatiaľ sa tak nestalo.)
Z vyššie uvedených štatistík vyplýva, že ma žiaci a študenti vnímajú ako priemerného až podpriemerného učiteľa; útechou môže byť, že najhoršie ma vníma prospechovo najhoršia a najlepšie prospechovo najlepšia trieda (myslený je prospech zo všetkých vyučovacích predmetov, nielen z môjho). Zdá sa teda, že aspoň s kolektívmi, ktoré o vyučovanie majú záujem, dokážem vychádzať; bolo by to logické, pretože v rokoch 1993–2001 som učil iba súkromne, v jazykových kurzoch a v súkromných organizáciách osoby (všetkých vekových kategórií a rôznych národností), ktoré si za výučbu platili a teda o ňu prejavovali záujem. Školský rok 2001/2 bol pre mňa, naopak, prvým rokom stráveným na klasickej základnej a strednej škole v spoločnosti žiakov a študentov, ktorých veľkú časť, zdá sa, vyučovanie nudí alebo otravuje. Pokúsim sa s týmto druhom prekážok vyrovnať v nasledujúcom školskom roku 2002/3; ak by nenastalo zlepšenie v mojom vzťahu k žiakom a študentom alebo by sa vzťahy dokonca zhoršili, je pravdepodobné, že klasickú základnú a strednú školu (dočasne?) opustím a vrátim sa k súkromnej výučbe alebo prekladaniu (ktoré som pôvodne vyštudoval).